panzers
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A II. Világháború tankjai
 
Magyar Tankok
 
A V-3 típusú harckocsi

  Tömeg:   8 t
 Kezelõk száma:   3 fõ
 Hossz:   3,64 m
 Szélesség:   2,314 m
 Magasság:   2,01 m
 Hasmagasság:   0,3 m
 Sebessége úton:   45 km/h
   Terepen:   35 km/h
   Vízben:   8 km/h
 Páncélzat, homlok:   23 mm
   Oldalt:   13 mm 
   Alul:   9 mm
 Mászóképesség:   40 fok
 Gázlóképesség:   0,9 m

A V-3 harckocsi mérföldkõ a magyar haditechnika történetében, ugyanis ez volt az elsõ olyan páncélostechnikai eszköz, amelynek terveit hazai szakemberek készítették és a megvalósítás rögös útját is megpróbálták végigjárni.
 Az 1935-ben elkészült elsõ (és egyben egyetlen) próbajármû kétségtelenül haditechnikai érdekesség. Igaz, a V-3 csak páncéltestbõl, motor-erõátviteli térbõl és futómûbõl állt, tornya és fegyverzete nem volt (ezért is kapta a V (vontató) típusjelet), mégis érdemes foglalkozni vele, ugyanis kivitelezése során szerzett tapasztalatokat a hazai harckocsik szerkesztésénél, gyártásánál jól tudták hasznosítani.
 A tervezõk azt a feladatot kapták, hogy olyan harckocsit készítsenek, amely lánctalpon és keréken egyaránt tud közlekedni. Ez idõ tájt az ilyen követelményeket úgy oldották meg, hogy a harckocsikra a láncmeghajtáson kívül még hajtott kerekeket is elhelyeztek. Lánchajtásnál a kerekek a harckocsi mellsõ részénél felemelt helyzetben voltak, kerekes üzemmódnál a kerekeket leengedték miáltal a harckocsit is megemelték és a lánc nem érintette a talajt.
 A V-3-nál a tervezõk eltértek ettõl a kivitelezési formától. Elképzelésük az volt, hogy a lánchajtókerekek és a futógörgõk a lánctalpas és anélküli, kerekeken történõ haladást is tegyék lehetõvé. Ennek megfelelõen készült el a 4 meghajtott kerékbõl és a 4 kisebb futókerékbõl alkotott futómûegység. (Ez volt a Straussler-féle futómûszabadalom.)
 Straussler oldalanként 2-2 lánckocsis, himbaszerkezetet tervezett. A külsõ, a jármû elejénél és végénél lévõ kerekek nagy méretûek és hajtottak, a belsõ, a kocsi közepénél lévõk közepes méretûek és csak gördülõk voltak. Az ily módon kialakított himbás futómû-szerkezetet kereszt-stabilizátorokkal kötötték össze. A 4 hajtott kerék segítségével a jármû lánc nélküli haladásra is alkalmas volt.
 A konstrukciós munkákat 1934-ben kezdték meg. A harcjármû rövid –páncél helyett vaslemezbõl épített- törzsében helyezték el az AC. II. motorhoz hasonló 3600cm3 lökettérfogatú, 100 lóerõs (73,6 kW), 4 hengeres vízhûtéses motort. A viszonylag magas, 8,3 N/cm2 effektív középnyomást az ideális formájú égéstérnek, a fogaskeréksorral hajtott felül elhelyezett 2 vezértengelynek és a megnövelt kompresszióviszonynak köszönhette. A futómû meghajtása úgy történt, hogy a nyomaték a harckocsimotortól a motorral egybekötött száraz tengelykapcsolóval csatlakozó sebességváltón keresztül a jármû középsõ részén elhelyezett kersztcsõhöz jutott. A keresztcsõ a futómûhimbák felfüggesztésén kívül a két oldal meghajtását is lehetõvé tette. A központban elhelyezett kúpkerekek az irányváltásnál játszottak szerepet. A kormányzást tengelykapcsolókkal és fékekkel oldották meg. Az elsõ és hátsó kerekek hajtottak voltak, ezért a keresztcsõbõl a csatlakozás elõre és hátra egyaránt továbbított meghajtást. A meghajtás a láncmeghajtó egységhez kardáncsuklós szerkezeten keresztül jutott. A futómû mindkét oldalán, az elsõ és a hátsó hajtott kerekek között differenciálmûvet kellett elhelyezni, ugyanis a terepen történõ mozgásnál a lánc hossza oly mértékben változott, hogy merev hajtásra gondolni sem lehetett.
 A harckocsi a lánctalp sérülése, ill. levétele esetén a 4 hajtott nagy futókerék segítségével üzemeltethetõ volt, de több probléma is nehezítette a lánc nélküli közlekedést. Az még a kisebb nehézségekhez tartozott, hogy a hagyományos harckocsi-kormányzás miatt az úttartása futókerekeken haladva nehézkes volt. Ráadásul a levett láncokat a harckocsira nem lehetett felhelyezni, így a láncok szállítása is megoldatlan maradt.
 A futógörgõk kivitelezése a tervezõket és a gyártókat egyaránt nehéz helyzetbe hozta. A 950 mm átmérõjû hajtott futógörgõkre tömör gumiabroncsot helyeztek. Az abroncs kerületi sebessége és felületi terhelése az addigi gyakorlati tapasztalatokat jóval felülmúlta. A harckocsi futógörgõin maximális sebességnél 11 m/s-nél nagyobb kerületi sebesség lépett fel. Az abroncsoknak nagy volt a fajlagos terhelése (15 kN), ami úgy jött létre, hogy a talajon gördülõ gumiabroncsokhoz képest a láncon futó gumiabroncsoknál a lánc osztása miatt a felfekvõ felületeknek csak kis része volt teherviselõ. A harckocsit 12 tonnásra tervezték (a kísérleteknél ezért pótsúlyokat helyeztek el), ezért egy-egy görgõ terhelése elérte a 1,5 tonnát.
 A harckocsi láncát a Weiss Manfréd- gyárban készítették. A mangánnal ötvözött lánctagokat lánccsapszegekkel csatlakoztatták egymáshoz. Ezek gyártása viszonylag egyszerû volt. Nehezebb feladatnak bizonyult a lánctagok furatainak megmunkálása. Ebben az idõszakban az öntéstechnológia még nem állt azon a fokon, hogy a nyers furatok méretszóródása alkalmas lett volna a további megmunkálás nélküli szerelésre. A 12% mangánötvözetû lánctagokat elõször kalibrálták, és elkészítették a lánccsapszeg rögzítõgyûrûk beszúrását. Ezt követõen a lánctagokat hõkezelték. Ez a megoldás drága volt és a lánccsapszegek rövid üzemelési ideje után a rögzítõgyûrûk gyakran kiestek.
 A futómûnél további nehézségeket okozott a helytelen geometria. Ez az üzemeltetés folyamán abban jelentkezett, hogy a terepen a lánckocsik és a himbaszerkezet szélsõ határig történõ kibillentése során a lánc túlzottan meglazult. Ennek az volt az oka, hogy az eredeti elképzelés szerint elkészített futómûvet nem lehetett úgy kialakítani, hogy lánctámasztó görgõk nélkül a lánchossz ne változzék. Ezt a kérdést a késõbbiekben 2-2 db állítható lánctámasztó görgõvel igyekeztek megoldani.
 A gyári próbák után Hajmáskéren végezték a csapatpróbát. A harckocsi csapatpróbája magán viselte a harckocsigyártás kezdeti lépései nehézségének minden következményét.
 A V-3 úszni is tudott 1-1, az oldalaira szerelt pontonhoz hasonló úszótest segítségével. Az elképzelések szerint a szétszedett pontonokat a harckocsi menetben egy utánfutón vontatta volna, és csak vízi akadály leküzdése esetén szerelték volna fel. A vízben való haladást nagyban segítõ hajócsavart szintén a futómûre tették volna és a pontonokkal együtt került volna fel. A követelmények szerint az úszótestek lekapcsolása belülrõl történt volna.
 A HM a harckocsinak úton 45, terepen 35, állóvízben 10 km/h sebesség elérését írta elõ.
Az úszópróbára 1936 augusztusában, a Háros- és Csepel–sziget között került sor. A harckocsi 8,5 perc alatt ért át a Dunán. A folyó év szeptember 1-jén egy 450 mm átmérõjû hajócsavar segítségével állóvízben 8 km/h-s sebességgel haladt. A motorja a megnövekedett 45 km/h sebesség elérését nem tette lehetõvé, ezért a gyár tervezõcsoportja –Jurek Aurél vezetésével – egy nagyobb teljesítményû motort fejlesztett ki. Az új, soros 4 hengeres motornak a furata 110 mm, a lökete 130 mm, lökettérfogata 4940 cm3 volt. OHC felülvezérelt kivitelben 2 vezértengellyel készült. 3000/min fordulatszámnál 140lóerõt (103kW) teljesített.
 A V-3 harckocsit a csapatpróbák során visszavitték a gyárba, és az új motort építették be. 1935-ben ezzel a nagyobb teljesítményû motorral kertült ki Angliába, ahol –hasonlóan a többi Straussler prototípushoz- próbáknak vetették alá, és ennek során merült fel az Alvis motor beépítésének a gondolata, amelyet meg is valósítottak.
 
Clock
 

Svéd termék a legjobb áron! Regisztrálj vásárlónak és kapj egyszeri 2000 Ft-ot és 15% kedvezményt a katalógusból! Svéd    *****    Azariah - RAMPAPAPAM formabontó verzióban, hallgasd, likeold, mutasd meg a spanodnak is :D    *****    ClueQuest- Új, ingyenes online nyomozós játék! Fejtsd meg a rejtélyt, és találd meg a tettest!Gyere cluequest.gportal.hu    *****    Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!